תמונה לכתבת זיכרון ואורח חיים בריא - בני הגיל השלישי לומדים בספרייה

זיכרון ואורח חיים בריא

| מאת: יעל רייכנטל אשל, גרונטולוגית |

במהלך ההתבגרות וההזדקנות מתרחשים שינויים שונים: גופניים, חברתיים ונפשיים. בדרך-כלל, מתייחסים אליהם כאל שינויים התפתחותיים טבעיים, להבדיל משינויים הכרוכים במחלות. גם בתחום הכישורים המוחיים כמו: תפיסה, למידה, חשיבה, הבנה, קבלת החלטות וזכירה, חלים שינויים. שינויים אלה מתרחשים בגילאים אחרים ובקצב אישי אצל כל אדם.

אבל מי אינו נתקל בקשיים בזכירת שמות ובזכירת אירועים שהתרחשו לאחרונה? בחיפושים אחרי המפתחות או המשקפיים האבודים, בקושי להתרכז במצבי למידה, ובתחושה שהמילה עומדת על קצה הלשון, אך אינה נשלפת מהזיכרון. עם ההתקדמות בגיל, נוטים להיתקל יותר בקשיים אלו. אנשים רבים מפרשים שינויים טבעיים אלו כמחלה, וחשים פחד וחרדה. חשוב להבין כי ירידה בזיכרון הינה חלק מאובדן כושר כללי המתרחש בהזדקנות ואינה בהכרח מחלה.

הכרות עם השינויים בתפקודי הזיכרון הקשורים לגיל, עשויה למנוע חרדות ופחדים ולעודד פעילות המכוונת לשמירה עליהם ולשיפורם. כעיקרון, כל עוד הירידה בזיכרון אינה פוגעת בתפקוד היומיומי היא חלק מתהליך טבעי שניתן ללמוד כיצד להתמודד עמו. כפי שניתן לשמור על הכושר הגופני על ידי אימון ותרגול, כך גם ניתן לשמור על כושר הזיכרון.

מעבר לשינויים בגיל וללא קשר אליו, מושפעים הזיכרון וכושר הריכוז גם מאורח החיים שלנו. תזונה מגוונת, הרגלי אכילה נכונים ופעילות גופנית מתאימה עשויים לסייע בשמירה על הזיכרון. בנוסף, מומלץ להקפיד על פעילות גופנית אירובית, שצירה על קשרים חברתיים, לקיחת תפקידים בעלי משמעות, עיסוק בתחביבים, אתגרים אינטלקטואליים ושמירה על קשרים חברתיים.

שינויים בתפקוד הזיכרון הקשורים לגיל, מושפעים מאורח חיינו (תזונה, פעילות גופנית..), וגם ממורכבות ומכמות הגירויים להם אנו נחשפים בחיי היומיום. אנשים בעלי סגנון חיים פעיל המשתתפים בפעילויות מורכבות ודרשניות, ישמרו על היכולות הקוגניטיביות שלהם לאורך זמן, בהשוואה לאנשים שאינם חשופים לפעילויות שמאתגרות את מוחם.

קיימות מסגרות ותוכניות לימודים והעשרה שונות, הכוללת: הרצאות, קבוצות התעמלות, סדנאות לשיפור זיכרון, חוגי ציור ונגינה, לימודי שפה חדשה ועוד… כל מה שנשאר הוא לבחור מבין מגוון ההצעות את אלו המתאימות לכם ביותר.

יעל רייכנטל אשל הינה מנהלת קידום בריאות מחוז דן-פ"ת של "שירותי בריאות כללית" וגרונטולוגית

מתאימים אישי - קולאז' שיווקי

במיוחד עבורך

מתאימים אישי

תמונות בני המשפחה שלכם במשחק התאמה וזיכרון ייחודי שיורכב במיוחד עבורכם!